تغییر مدت زمان Session Timeout در vCenter Appliance web client

سلام دوستان شاید بنا به دلایلی بخواین session timeout در vSphere Client را تغییر بدین یا حتی صفر کنین تا هیچ وقت بسته نشه. از vcenter 5.5 به بعد بصورت پیش فرض این مدت ۱۲۰ دقیقه هست. در نسخه ۷ (آپدیت دوم) از طریق UI می تونین این مقدار را تغییر بدین ولی در نسخه های قدیمی تر باید از console خود سرور یا از طریق  SSH این کارو انجام بدین که بصورت زیر هست:

۱- SSH سرور vCenter را فعال کنین. برای انجام این کار باید برین به پنل vSphere Appliance Management و از قسمت Access قابلیت SSH را فعال کنین.

۲- با یوزر root به سرور SSH بزنین.

۳- دستور shell را بزنین

shell

۴- به مسیر /etc/vmware/vsphere-ui directory بروید.

cd /etc/vmware/vsphere-ui

۵- فایل webclient.properties را از طریق vi باز کنین.

vi webclient.properties

۶- به خط session.timeout بروید. با زدن دکمه i می تونین به حالت ویرایش فایل بروید. مقدار موجود فعلی که بصورت دقیقه هست را می توانین تغییر بدین.

session.timeout = 120

نکته: اگه خواستین session هیچ وقت expire نشده مقدار صفر بزارین. ولی همانطور که می دونین از لحاظ امنینتی یکم این کار خطرناکه.

۷- برای خروج از حالت ویرایش دکمه ESC را بزنین. برای ذخیره شدن تغییرات اول دکمه : را بزنین و بعد حروف wq را تایپ و اینتر را بزنین. با این کار تغییرات در فایل ذخیره شده و خارج می شوین.

۸- برای اعمال شدن تغییرات باید سرویس vsphere-ui را یک بار stop و start کنین.

service-control --stop vsphere-ui
service-control --start vsphere-ui

خوب همانطور که در ابتدای پست گفتم در نسخه های ۷ (آپدیت دوم) به بعد این قابلیت در اینترفیس وب اضافه شده فقط به این نکته توجه کنین که مقدار صفر یعنی غیر فعال سازی Expire شدن session را نمی تونین اعمال کنین و مثل روش بالا باید SSH بزنین.

همانند تصویر زیر در زمان نزدیک شدن اتمام session پیغام Connection Timeout دریافت می کنین

پیغام زیر هم نشون میده که Session شما تموم شده و دوباره باید login کنین

این قابلیت را می تونین از مسیر Administration / Deployment / Client Configuration تغییر بدین.

همانطور که بالاتر هم گفتم مقدار بصورت دقیقه هست.

توجه: این مطلب از تجربیات و Research های خودمه و امکان داره توش اشکالاتی باشه یا بشه کاملترش کرد. خوشحال میشم اگه از من انتقاد کنین و اگه چیزی یاد دارین کامنت بزارین تا منم استفاده کنم.

متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *