معرفی کنترل پنل webmin

بعضی از شرکت ها و سازمان ها به مرور زمان به تعداد سرورهای ویندوزی و لینوکسی آن ها اضافه می شود اما چون نرم افزار مدیریت هاستینگ ندارند با مشکل مدیریت منابع مواجه می شن. برای رفع این مشکل باید از نرم افزارهای کنترل پنل هاستینگ استفاده کرد که معروفترین آن ها cpanel و plesk هست. این نرم افزارها رایگان نیستند و باید نسخه پولی آن ها را تهیه کرد. البته بعضی از شرکت های ایرانی خودشون اقدام به فروش لایسنس می کنن که دراینصورت آپدیت ها و پشتیبانی ها از طریق خودشون انجام میشه و مزیتش اینه که هزینه لایسنس کمتره ولی باید به این نکته هم توجه کنین که با بروز مشکل در نرم افزار کنترل پنل امکان از بین رفتن کل سرورهای شما وجود داره به همین خاطر قبل از تهیه لایسنس از کیفیت خدمات اون شرکت مطمئن بشین. این روش منو یاد شرکت های گارانتی میندازه که با تولید کننده ی لوازم خانگی قرارداد خدمات پس از فروش نداره ولی محصولات اون شرکت رو گارانتی میکنه. اما درصورتی که تعداد ماشین های شما زیاد نیست و استفاده تجاری نیز نمی کنید خرید لایسنس شاید بصرفه نباشه (البته این تصمیم به اهمیت سرورها برای شما و جیب شما بستگی داره) پس باید دنبال یک نرم افزار رایگان بود. نرم افزارهای رایگان و open source زیادی وجود دارد که معروفترین آن ها webmin هست . webmin تنها نرم افزاری است که سرورهای ویندوزی را نیز پوشش می دهد. این قابلیت مدتی هست که به این نرم افزار اضافه شده و مطمئنا به قدرت نرم افزارهای cpanel و plesk نمی رسه.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_hosting_control_panels

Webmin یک نرم افزار linux base هست که روی سیستم عامل های debian، ubuntu و centos نصب می شه و محیطی گرافیکی داره و درصورتی که با مفاهیم هاستینگ آشنا باشین راهبری این نرم افزار آسونه.

امکاناتی که webmin داره :

  • مدیریت فایل ها
  • مدیریت منابع
  • مدیریت انواع سرویس مثل : وب سرور , سرور DNS , پایگاه داده و …
  • گزارشات منابع مصرفی سرورها
  • نصب راحت
  • و…

ان شالله در مقالات بعدی بیشتر درمورد این نرم افزار صحبت خواهیم کرد. تصاویری از این نرم افزار:

توجه: این مطلب از تجربیات خودمه و امکان داره توش اشکالاتی باشه یا بشه کاملترش کرد. خوشحال میشم اگه از من انتقاد کنین و اگه چیزی یاد دارین کامنت بزارین تا منم استفاده کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *