چگونه می توان از یک سرور با حجم هارد زیاد ovf گرفت؟

شاید در شرکت یا سازمان خودتون یک سرور با هاردهای زیاد و حجم های چند ترابایتی داشته باشین تهیه ovf از این سرورها کار بسیار سختیه و کار زمانی سخت تر میشه که شما نتونین ماشین را برای مدتی خاموش کنین. اولین راهی که به نظرتون میرسه اینه که وارد کنسول vSphere web client یا کنسول وب ESXi بشین و روی ماشین کلیک راست کنین و export vm to ovf template بزنین، خوب این یه راهشه ولی مشکل اینجاست که اگه ماشین روشن باشه این قابلیت غیر فعاله و باید ماشین را خاموش کنین. خوب اگه امکان خاموش کردن ماشین نباشه چی؟ در این حالت شما می تونین از ماشین یه clone بگیرین. یعنی یه کپی از ماشین ایجاد کنین و از ماشین کپی شده بصورت خاموش OVF بگیرین.

خوب بزارین مسئله را یکم پیچیده تر کنیم. فرض کنین ماشین چند تا vmdk (هارد دیسک)  با حجم های زیاد داره با این شرایط برای clone کردن ماشین ما نیاز به datastore خالی به اندازه هاردهای ماشین داریم. این تنها مشکل ماشین های بزرگ نیست. آقا چون شما هستین ما فرض میگیریم datastore خالی برای clone ماشین هم داریم. وقتی clone از ماشین تمام میشه و ما export می گیریم اگه از کنسول های وب vcenter یا esxi استفاده کنیم بعد یه مدت session مرورگر تمام میشه و ارتباطمون با کنسول time out میشه و این باعث میشه export به خطا بخوره و قطع بشه. از esxi 6.5 به بعد شرکت vmware دیگه نرم افزار VMware vSphere Client را دیگه عرضه نکرد وگرنه می شد از طریق این windows application بدون time out از ماشین export گرفت.

خوب ناامید نشین یه راه دیگه هست اونم استفاده از نرم افزار veeam Backup هست. این نرم افزار برای تهیه backup از سرورهای مجازی کاربرد داره ان شاالله در مقالات دیگه این نرم افزار را هم معرفی می کنم. اگه از این نرم افزار استفاده می کنین می تونین از ماشین فعال و روشنتون خروجی بگیرین. البته بازم یه مشکل سر راهمون هست. اونم اینه که ماشینی که از این طریق خروجی گرفته میشه حجمش دقیقا به اندازه حجم خود ماشینه. خوب با خودتون میگین این که اشکالی نداره. این موضوع زمانی مشکل ساز میشه که حجم هارد ماشین شما زیاده برای همین باید فضای هارد شما برای تهیه export از ماشین هم زیاد باشه. اگه شما از طریق خود vcenter یا esxi خروجی میگرفتین حجم ماشین فقط به اندازه دیتای توی هاردها می شد. مثلا اگه ماشین شما ۱۰ ترابایت هارد داشته باشه ولی ۱ ترابایت توش دیتا داشته باشین حجم ovf ماشین شما یک ترابایت میشه نه ۱۰ ترابایت. اما خروجی که از نرم افزار veeam میگیرین حجمش ۱۰ ترابایته.

خوب خسته تون نکنم یه راه حلی هست که تمام مشکلات بالا را پوشش میده اونم استفاده از نرم افزار vmware standalone convertor هست. شما می تونین زمان convert ماشین مبدا را انتخاب کنین

و مقصد را یک پوشه share در شبکه را بدین و تمام

البته قبل از شروع به تهیه OVF می تونین منابع ماشین را کم و زیاد کنین و هاردهای ماشین فعلی را کم کنین.

این مطلب از تجربیات خودمه و امکان داره توش اشکالاتی باشه یا راه حل مناسب تری هم باشه که من خبر نداشته باشم. خوشحال میشم اگه از من انتقاد کنین و اگه چیزی بلدین کامنت بزارین تا منم استفاده کنم.

متشکرم

دیدگاه‌ها

    1. نوشته
      نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *