معرفی نرم افزار MobaXterm

سلام دوستان. امدیوارم حالتون خوب باشه

اگه شما یه IT Man هستین حتما در طول روز با دستگاه های مختلفی مثل روتر،سوئیچ، سرور ویندوزی و لینوکسی، کلاینت ها دستگاه های مخابراتی و … سر کار دارین. روش دسترسی به هر کدام از این موارد نرم افزاری و سخت افزاری متفاوته و گاهی باید چندین نرم افزار روی سیستممون نصب باشه تا به همه آن ها دسترسی داشته باشین. همین موضوع باعث کاهش سرعت انجام کارها و سخت شدن مدیریت کنسول ها میشه.

یه نرم افزاری هست به نام MobaXterm که به کمک IT Man ها آمده و می تونین به بسیاری از سرورها و دستگاه ها وصل بشین و حتی می تونین سیستم خودتون را به یک سری از سرورها مثل ftp سرور تبدیل کنین.

بطور خلاصه باید بگم اینجوری بسیاری از نرم افزارهای مورد نیاز برای ارتباط با سرورها و دستگاه ها جمع میشه و همه ی کارهاتون از طریق این نرم افزار انجام میشه و همین موضوع باعث مرتب شدن محیط کاری تون و افزایش سرعت کار شما میشه.

به بعضی از ویژگی های این نرم افزار اشاره می کنم:

۱- از طریق کنسول این نرم افزار به بسیاری از دستورات لینوکسی دسترسی دارین و می تونین از طریق نصب پلاگین دامنه ی نرم افزارهایی که پشتیبانی میکنه را افزایش بدین.

۲- دسترسی Remote به سرورهای از طریق پروتکل های مختلف و ذخیره آن ها در لیست برای دسترسی سریع مجدد.

۳- وقتی ssh می زنین از طریق پروتکل sftp می تونین پوشه ها و فایل های موجود در سرور را بصورت گرافیکی ببینین و فایل ها را کپی یا جا به جا کنین.

۴- زمانی که شما SSH, TELNET or RLOGIN/RSH می زنین می تونین نرم افزارهای روی سرورتون را در سیستم خودتون اجرا کنین.

۵- شما می تونین دستوراتی که قراره روی چند تا سرور اجرا بشه را بصورت همزمان روی همه ی آن ها اجرا کنین.

۶- شما می تونین سیستمتون را بصورت مجازی به یک سرور مثلا TFTP یا FTP بتدیل کنین. این قابلیت برای تهیه Backup از روترها و سوئیچ های سیسکو خیلی بدرد می خوره.

۷- یه سری ابزار کاربردی شبکه در این نرم افزار هست که خیلی کار راه اندازه.

۸- با پروتکل XDMCP شما می تونین به سیستم عامل های Solaris رموت بزنین.

۹- با پروتکل RDP می تونین به سرورها و سیستم های ویندوزی رموت بزنین.

۱۰- قابلیت اضافه کردن پلاگین برای سرورهای متن باز وجود داره.

۱۱- وقتی SSH می زنین و یه فایل را برای Edit باز می کنین می تونین از Editor نرم افزار mobaxterm که محیط گرافیکی داره استفاده کنین.

۱۲- شما می تونین بصورت macro تمام دستوراتی که روی یک سرور میزنین را رکورد کنین و اونو روی یک سرور دیگه هم استفاده کنین.

۱۳- قابلیت ذخیره رمزهای دسترسی به سرورها وجود داره و این رمزها توسط یک رمز اصلی نگهداری میشه.

۱۴- شما در ترمینال های می توانین کلمات را با رنگ های مختلف بر اساس کاربردشون ببینین. این قابلیت باعث خوانایی و سرعت درک دستورات میشه. این قابلیت در سرورهایی که رنگ ها را پشتیبانی می کنن هم کار میکنه و حتی شما می تونین رنگ بندی خودتون را اعمال کنین.

۱۵- در نسخه ی حرفه ای این نرم افزار شما می تونین یک کپی از نرم افزار MobaXterm با لوگو و تنظیمات و قابلیت های مختص خودتون ایجاد کنین.

توجه: این مطلب از تجربیات خودمه و امکان داره توش اشکالاتی باشه یا بشه کاملترش کرد. خوشحال میشم اگه از من انتقاد کنین و اگه چیزی یاد دارین کامنت بزارین تا منم استفاده کنم.

متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *